Voorbeelden van impactvollere afstudeertrajecten
We merken dat veel opleidingen al met vernieuwingen bezig zijn en dat er ook behoefte is aan beeld van ‘hoe anderen het doen’. Op deze pagina verzamelen we ‘inspirerende voorbeelden’, waarin op één of meer aspecten stappen gezet zijn richting een impactvol scenario. Daaronder verstaan we meervoudige waardecreatie voor zowel studenten, opleidingen, beroepspraktijk en onderzoekseenheden. Door Jeany van Beelen-Slijper (afstudeerbegeleider HBO-Rechten en associate lector HRM & Persoonlijk Ondernemerschap) van hogeschool Inholland. Studenten kiezen uit vier varianten van beroepsproducten De basis van het afstudeerprogramma HBO-Rechten is een opdracht vanuit de juridische beroepspraktijk. Studenten doen een praktijkgericht… Door Annemieke Calatz en Paula Zweekhorst, als hogeschooldocenten verbonden aan de Academie voor Deeltijd van Avans Hogeschool en betrokken bij onderwijs- en toetsontwikkeling van verschillende opleidingen in het Economisch domein, waaronder de Ad- en Bacheloropleidingen Communicatie. Binnen Avans Hogeschool zijn… Door Bob Götte, docent bij de opleiding Communicatie van hogeschool InHolland. Studenten studeren af in afstudeerkringen met twee begeleiders. Een onderzoeker/strateeg en een expert op het gebied van creatie. Voor de begeleiding zijn scripts ontwikkeld, waar echter gepast vanaf geweken… Door Beryl Wijnberg- van Honschooten (Coördinator Business Connections en Graduation Internship Advisor) en Meryem Yalçin-Güvenir (Graduation Internship Advisor) bij de International School of Business (ISB) van de HAN University of Applied Sciences Het doen van onderzoek in het laatste half… Door Yvette Smit, coach en docent bij Commerciële Economie van Fontys Hogeschool High Impact Learning that Lasts als onderwijsmodel Onze opleiding Commerciële Economie is vier jaar geleden gestart, gebaseerd op het model High Impact Learning that Lasts (HILL) van Filip… Door Marius van Regteren, docentcoach bij Bedrijfskunde van Avans Hogeschool in ‘s-Hertogenbosch Wat werkt en wat niet in begeleiding van afstudeerders Dit voorbeeld gaat over hoe twee afstudeerders hebben bijgedragen aan de verbetering van een opleiding. Hun onderzoek maakt deel… Door Angelique Jans, alumna HRM opleiding van Avans Hogeschool in Breda Afstudeeronderzoek binnen de eigen opleiding Binnen mijn opleiding is een onderwijsvisie met avontuurlijk leren ingevoerd. Studenten zijn in de lead van hun eigen leerproces, ze moeten zelf de urgentie… Door Athalia Haxelmans, projectleider onderwijsvernieuwing, en Godelieve Spaas, lector new economy Cross-sectoraal afstuderen in een een afstudeeratelier In het afstudeeratelier werken studenten van diverse opleidingen samen aan een cross sectoraal thema. Dat doen ze met een diversiteit aan belanghebbenden samen… Door Anke van Lokven, ontwikkelaar afstudeerprogramma en voormalig afstudeercoördinator bij de opleiding Business Innovation van Avans Hogeschool te ‘s-Hertogenbosch Hoe het begon: Een nieuw afstudeerprogramma ontwerpen met studenten, docenten en praktijkpartners In 2018 zijn we bij de opleiding Business Innovation… Door Romy Wiegers en Eugenie Mion, afstudeerbegeleiders bij de Associate degree opleiding Communicatie van Avans Hogeschool Studenten van de opleiding Communicatie van de Avans Academie Associate degrees zorgen tijdens hun afstuderen voor oplossingen die bedrijven echt verder helpen. Dat doen… Door Mirjam Baars, docent Bedrijfskunde, Fontys Hogeschool Afstudeervorm die past bij talent en ambitie van de student Bij de opleiding Bedrijfskunde van Fontys Hogeschool hebben we het Nieuwe Afstuderen de titel ‘Talentgericht’ gegeven. Talentgericht betekent dat studenten een vorm van… Door Leon Kuijpers, afstudeerbegeleider bij de HRM opleiding van Avans Hogeschool in ‘s-Hertogenbosch Van twintig weken naar een heel afstudeerjaar In 2018 startte de HRM opleiding van de Academie voor HRM en Bedrijfskunde (AHB) van Avans Hogeschool in ‘s-Hertogenbosch met…Praktijkvraag als uitgangspunt voor het type beroepsproduct
Afstuderen doe je in elke module
Onderzoeker en vakexpert begeleiden samen studenten in afstudeerkringen
Opbouw in drie semesters met verschillende accenten
Beoordelen zonder toetsen en cijfers
Verbetering van afstudeerbegeleiding door actieonderzoek van afstudeerders
Actieonderzoek naar professionaliseren van de coachende rol van docenten
Friendly Stalking in cross-sectoraal afstudeeratelier
Focus op duurzame waardecreatie voor de beroepspraktijk, niet op scripties
Cocreatie met bedrijven zorgt voor vliegende start van studenten
Talentgericht afstuderen: Student kan kiezen voor academisch onderzoek of een beroepsproduct
Het nieuwe afstuderen bij HRM: Van onderzoek tot en met implementatie in een heel jaar